Ukrajinske gledališčne slike in skice iz avantgardne dobe

Predstavitev štiridimenzionalnosti časovnega prostora

Avtorji

  • Yuliya Maystrenko-Vakulenko Narodna akademija lepih umetnosti in arhitekture, Kijev, Ukrajina

DOI:

https://doi.org/10.4312/ars.15.1.197-211

Ključne besede:

avantgarda, časovni prostor, risanje, ukrajinsko gledališko risanje, skica

Povzetek

Raziskovanje časa, prostora, gibanja kot sestavin umetnosti je v centru pozornosti avantgardnih umetnikov. Gledališče, ki odvija dejanje tako v prostoru kot tudi v času, je postalo kraj za konsolidacijo umetniških moči Ukrajine, sinergijske povezave zastopnikov različnih umetniških področij in smeri. Scenografska skica je dvodimenzionalni izraz ideje prihodnjega štiridimenzionalnega ustvarjalnega dela - je edinstveni pojav za preučevanje evolucije časovno prostorskih zasnov avantgarde. Na primerih umetnosti tako priljubljenih umetnikov kot tudi manj znanih ukrajinskih gledališčnih umetnikov so bile raziskane posebnosti izražanja časovnih in prostorskih kategorij glede na osnovne smeri sloga v ukrajinski avantgardi: kubizem, futurizem, kubofuturizem, konstruktivizem, suprematizem, neobizantinizem (boychukizem). Teoretični temelji za raziskave sestavljajo dela zahodnoevropskih mislecev konca ХІХ do začetka ХХ stoletja Edmunda Husserla, Henrija Bergsona, Oswalda Spenglera, Maurice Merleau-Ponty, Meyera Schapiro; ukrajinskih umetniških teoretikov Kazimirja Maleviča, Alexanderja Bogomazova, Lesa Kurbasa ter dela sodobnih raziskovalcev Linde Henderson, Igorja Duhana in ostalih. Orisali smo vzporednice med razvojem umetniških zasnov ukrajinske avantgarde in znanstvenimi dosežki, razumevanjem kategorij časa in prostora v filozofski misli dobe.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Ambrosio, C., Cubism and the Fourth Dimension, Interdisciplinary Science Reviews, 2–3, 41, November 2016, p. 202-221.

Ambrosio, C., Avant-Garde. In Search of the Fourth Dimension, Kyiv 2019.

Bambach, C. C., Drawing and Painting in the Italian Renaissance Workshop. Theory and Practice, 1300–1600, Cambridge 1999.

Bergson, H., An Introduction to Metaphysics, New York and London 1912.

Bergson, H., Essai sur les données immédiates de la conscience [Time and Free Will: An Essay on the Immediate Data of Consciousness], Paris 1889.

Bogomazov, A., Painting and Elements, Kyiv 1996.

Dukhan, I., Iskusstvo dlitelnosti: filosofiya Anri Bergsona i hudozhestvennyiy eksperiment [The Art of Duration: Henri Bergson’s Philosophy and Artistic Experiment], Logos 3 (71) 2009, pp. 185–202.

Filevska, T., Kazymyr Malevych. Kyivskyi period 1928–1930 [Kazimir Malevich. Kyiv Period 1928–1930], Kyiv 2016.

Henderson, L. D., The Merging of Time and Space: The Fourth Dimension in Russia from Ouspensky to Malevich, The Structurist 15–16, 1975–1976, pp. 97–108.

Husserl, E., On the Phenomenology of the Consciousness of Internal Time (1893–1917), Dordrecht 1990 [1928].

Kashuba-Volvach, O. D., Istoriia vynyknennia terminolohichnoho poniattia “kubofuturyzm” [The History of a Term “Cubo-Futurism”], Artistic Culture. Topical Issues 8, 2012, pp. 219–225.

Kovalchuk, O. V., Stsenohrafichna praktyka u prostori XX stolittia: kyivski realii [Scenographic Practice in the Space of the 20th Century: Kyiv Realities], Kyiv 2019.

Luecking, St., A Man and His Square: Kasimir Malevich and the Visualization of the Fourth Dimension, Journal of Mathematics and the Arts 4 (2) 2010, pp. 87–100.

Malevich, K., Pysmo K. S. Malevycha M. V. Matiushynu [K. S. Malevich`s Letter to M. V. Matyushyn], in: Vakar, I. A., and T. N. Mikhienko. Malevich o sebe. Sovremenniki o Maleviche. Pisma. Dokumenty. Vospominaniia. Kritika [Malevich about Himself. Contemporaries about Malevich. Letters. Documents. Memories. Critics]. Vol. 1, Moscow 2004.

Malevich, K., Suprematizm. Mir kak bespredmetnost, ili Vechnyj pokoj [Suprematism. The World as Objectlessness, or Eternal Peace], in: Sobranie sochinenij v pyati tomah. T. 3 [Collected Works in Five Volumes. V. 3], Moskva 2000, pp. 69–326.

Malevich, K., Traktaty s drobyami [Tractates with Fractions], in: Sobranie sochineniy v pyati tomah. T. 4 [Collected Works in Five Volumes. V. 4], Moskva 2003, pp. 25–217.

Malevich, K., Zhivopis v probleme arhitektury [Painting in the Problem of Architecture], in: Sobranie sochinenij v pyati tomah. T. 2 [Collected Works in Five Volumes. V. 2], Moskva 1998, pp. 129–141.

Malewitsch, K., I Tell: Einfuhrung in die Teorie des additionale Elements der Malerei, Die gegenstandslose, 11, Münich, 1927, pp. 8–63.

Marcade, J.-C. Malevich, Kyiv 2013.

Melnyk, T., Pohliad na stsenohrafichnu spadshchynu Vadyma Mellera: [The Perspective on Scenery Designs of Vadym Meller], Prostsenium 3 (25) – 1 (26), 2009–2010, pp. 14–25, http://www.tmf-museum.kiev.ua/nauka/37-мельник-т-погляд-на-сценографічну-спадщину-в-меллера.html [Accessed 1. Apr. 2020].

Merleau-Ponty, M., Phenomenology of Perception, London 2005.

Muzei kino. Vystavka VUFKU. [Film Museum. Exhibition of VUFKU] Lost&Found. https://vufku.org/wp-content/uploads/2019/11/210x110_putivnyk_print.pdf [Accessed 10. Dec. 2019].

Sahno, I., “Stratografiya tela” v futuristicheskom teatre [“Stratography of the Body” in Futurist Theatre], in: Avangard i teatr 1910–1920-h godov [Avant-Garde and Theatre of the 1910–1920s], Moskva 2008, pp. 651–661.

Schapiro, M., Nature of Abstract Art, in: Modern Art. 19th & 20th Centuries, New York 1978, pp. 185–212.

Spengler, O., The Decline of the West. V. 1, New York 1928.

Spengler, O., The Decline of the West. V. 2, New York 1928.

Vipper, B., Stati ob iskusstve [Writings on Art], Moskva 1970.

Objavljeno

20.07.2021

Kako citirati

Maystrenko-Vakulenko, Y. (2021). Ukrajinske gledališčne slike in skice iz avantgardne dobe: Predstavitev štiridimenzionalnosti časovnega prostora. Ars &Amp; Humanitas, 15(1), 197–211. https://doi.org/10.4312/ars.15.1.197-211