Ideologija v novejšem srbskem in hrvaškem filmu

  • Aleš Čakalić
Ključne besede: srbski film, hrvaški film, postjugoslovanski film, ideologija, balkanizem, nacionalizem, samoviktimizacija

Povzetek

V srbski in hrvaški filmski produkciji 90. let 20. stoletja so prevladovala ideološka sporočila, od ponotranjenih zahodnjaških balkanističnih stereotipov do izrazito nacionalističnih konotacij, ponekod pa je bila na delu tudi poudarjena samoviktimizacija. A če so filmske študije v zadnjem desetletju že izrazile previden optimizem, da se je postjugoslovanski film v 21. stoletju normaliziral oziroma konsolidiral, ali celo, da se v njem rišejo obrisi nove kozmopolitske perspektive, želim sam opozoriti na to, da je instrumentalni, ideološka sporočila prenašajoči srbski in hrvaški film tudi po letu 2000 še vedno dejaven. V ta namen analiziram diskurze v postjugoslovanskem opusu srbskega režiserja Emirja Kusturice ter v nekaterih izbranih primerih novejše hrvaške filmske in televizijske produkcije. Nekatera izmed teh del tudi še globoko v naš čas perpetuirajo ideološke diskurze o superiornosti ali vsaj brezmadežnosti lastnega naroda, vzpostavljene z razraščanjem nacionalizma med razpadanjem SFR Jugoslavije, in jih prilagajajo sodobnim okoliščinam. Tem vzorcem ideološkega filma pa nasprotujejo igrani in dokumentarni filmi iz regije, ki odstrejo ideološko prevleko in pod njo odkrijejo zamolčana poglavja lastne zgodovine.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Čakalić, A., Kozmopolitski humanizem v filmih hrvaškega režiserja Daliborja Matanića, Časopis za kritiko znanosti 277, 2019, str. 203–225.

Đikić, I. in drugi, Gotovina: stvarnost in mit, Ljubljana 2014.

Gocić, G., Emir Kusturica – Kult margine, Beograd 2005.

Goldstein, I., Hrvaška zgodovina, Ljubljana 2008.

Iordanova, D., Cinema of Flames: Balkan Film, Culture and the Media, London 2001.

Jameson, F., Thoughts on Balkan Cinema, v: Subtitles: On the Foreignness of Film (ur. Egoyan, A., Balfour, I.), Cambridge, Massachusetts 2004, str. 231–255.

Levi, P., Razpad Jugoslavije na filmu, Ljubljana 2011.

Malcolm, N., Bosna: Kratka povijest, Sarajevo 2011.

Murtić, D., Post-Yugoslav Cinema: Towards a Cosmopolitan Imagining, London, New York 2015.

Pavičić, J., Postjugoslavenski film: stil i ideologija, Zagreb 2011.

Todorova, M., Imaginarij Balkana, Ljubljana 2001.

Žižek, S., Poskusiti znova – spodleteti bolje, Ljubljana 2011, str. 9–59.

Žižek, S., The Universal Exception, London, New York 2014, str. 171–204.

***

Spletni viri

Kraljevska porodica Srbije, Krunski savet, https://royalfamily.org/krunski-savet/?lang=lat, dostop 19. 1. 2020.

Pavičić, J., Jurica Pavičić o Generalu, https://www.jutarnji.hr/magazin/jurica-pavicic-o-generalu-sada-ne-postoji-popularnija-stvar-nego-sto-je-bacanje-blatom-na-vrdoljakov-uradak-a-nitko-ne-postavlja-pravo-pitanje/9864838/, objavljeno 18. 1. 2020, dostop 21. 1. 2020.

Weissberg, J., Film Review: On the Milky Road, https://variety.com/2016/film/reviews/on-the-milky-road-venice-film-review-1201856571/, objavljeno 9. 9. 2016, dostop 19. 1. 2020.

***

Filmografija

‏‏‎1991 – Neizstreljeni naboj (2011, Jure Pervanje)

Bogorodica (Bogorodica, 1999, Neven Hitrec)

Četverored (Četverored, 1999, Jakov Sedlar)

Črnci (Crnci, 2009, Zvonimir Jurić in Goran Dević)

Dom za obešanje (Dom za vešanje, 1988, Emir Kusturica)

Felix (1996, Božo Šprajc)

General (General, 2019, Antun Vrdoljak)

Globina dva (Dubina dva, 2016, Ognjen Glavonić)

Jugoslovanske tajne službe (Jugoslavenske tajne službe, 2012, Miljenko Manjkas idr.)

Lepe vasi lepo gorijo (Lepa sela lepo gore, 1996, Srđan Dragojević)

Na mlečni poti (Na mlečnom putu, 2016, Emir Kusturica)

Oče na službenem potovanju (Otac na službenom putu, 1985, Emir Kusturica)

Podzemlje (Podzemlje, 1995, Emir Kusturica)

Pogrešani (Nestali, 2020, Kristijan Milić)

Pred dežjem (Pred doždot, 1994, Milčo Mančevski)

Priče (Svjedoci, 2003, Vinko Brešan)

Rane (Rane, 1998, Srđan Dragojević)

Sivi kamion rdeče barve (Sivi kamion crvene boje, 2004, Srđan Koljević)

Sod smodnika (Bure baruta, 1998, Goran Paskaljević)

Srbenka (Srbenka, 2018, Nebojša Slijepčević)

Številka 55 (Broj 55, 2014, Kristijan Milić)

Tovor (Teret, 2018, Ognjen Glavonić)

V deželi krvi in medu (In the Land of Blood and Honey, 2011, Angelina Jolie)

Varuh dvorca (Čuvar dvorca, 2017, Lukas Nola)

Vse je pod kontrolo (1992, Metod Pevec)

Zenit (Zvizdan, 2015, Dalibor Matanić)

Življenje je čudež (Život je čudo, 2004, Emir Kusturica)

Objavljeno
2020-06-23
Kako citirati
ČakalićA. (2020). Ideologija v novejšem srbskem in hrvaškem filmu. Ars & Humanitas, 14(1), 187-199. https://doi.org/10.4312/ars.14.1.187-199