Interpretierte Welt: Aspekte einer Musikgeschichte des Ersten Weltkriegs

Authors

  • Stefan Schmidl Avstrijska akademija znanosti, Inštitut za umetnostno zgodovino in muzikologijo

DOI:

https://doi.org/10.4312/mz.49.1.67-77

Keywords:

first world war, music, musical modes of representation, cultural memory

Abstract

Quite contrary to artist’s biographies, music written under the influence of the Great War has been hardly ever considered as an explanatory source. To demonstrate its actual significance three aspects of World War One-music are to be illumined: musical modes of representing warring parties, ways of “translating” experiences of war into artificial sound and the use of music as a memory medium.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Stefan Schmidl, Avstrijska akademija znanosti, Inštitut za umetnostno zgodovino in muzikologijo

Stefan SCHMIDL je študiral muzikologijo in umetnostno zgodovino na Univerzi na Dunaju (doktoriral je 2004). Od 2005 je raziskovalni sodelavec na Inštitutu za muzikologijo na avstrijski Akademiji znanosti. Poleg tega je redni profesor zgodovine glasbe in uporabne glasbene teorije na konservatoriju Zasebne univerze na Dunaju ter poučuje na Univerzi na Dunaju in na Univerzi za glasbo in odrske umetnosti na Dunaju. Med njegovimi knjigami najdemo Medium between Cult and Capitalism (2008) in prvo biografijo francoskega komponista Julesa Masseneta v nemščini (2012).

Published

01.06.2013

How to Cite

Schmidl, S. (2013). Interpretierte Welt: Aspekte einer Musikgeschichte des Ersten Weltkriegs. Musicological Annual, 49(1), 67–77. https://doi.org/10.4312/mz.49.1.67-77

Issue

Section

Articles